Hvordan lykkes med digitaliseringsprosesser?

15. mai 2018Skrevet av: BackerSkeie

Forskning fra Harvard viser at svært mange selskaper ikke lykkes med sine digitaliseringsprosesser. Mange ledere investerer i dag tungt i ny teknologi med forventninger om å oppnå enda bedre forretningsprosesser og resultater, men hvordan kan de best lykkes?

Utfordringen er at de teknologiske investeringene ofte ikke gir stor nok avkastning på kort sikt. Det er derfor viktig å ha et mer langsiktig perspektiv når det investeres i digitalisering og nye plattformer.

Foruten tidsperspektivet har forskere fra Harvard kommet frem til flere årsaker på hvorfor digitaliseringsprosesser feiler, og dermed hvilke fallgruver du bør unngå for å lykkes.

Senk forventningene

Digitalisering vurderes av mange ledere som redningen eller som løsningen når forretningen går dårlig. Ved for høye forventninger er det en risiko for at digitalisering tillegges en større effekt enn hva som er realistisk. Det er tross alt ekstremt mange faktorer som påvirker selskapets suksess. Med andre ord kan man ikke forvente at digitalisering alene skal innebære bedret resultat for selskapet.

Implementering

Digitalisering er en fortløpende prosess som ofte innebærer å endre deler av forretningsmodellen slik at den er forenelig med de nye digitaliseringsprosessene. Digitalisering vil også innebære fundamentale investeringer i kompetanse, infrastruktur og ofte endring av nåværende systemer og plattformer. I forlengelsen av slike investeringer så må implementeringen følges tett opp av toppledelsen for at investeringene skal lykkes.

Forståelse av teknologien og markedet

En viktig forutsetning for at investeringer i ny teknologi skal gi utbytte er at lederne faktisk forstår funksjonene til teknologien og ikke minst hvordan vil og kan det påvirke produktet/tjenesten. For å kunne få til dette er det helt avgjørende med riktig kompetanse både i ledergruppen og i styrerommet. Lederen bør også tenke over om markedet faktisk er klart for en slik endring, om endringene er godt forankret i selskapets strategi og forretningsprosesser. Først når disse punktene er på plass, bør man se på investeringene som skal gjøres.

Les mer om studien fra HBR her.

Trine Silje ny partner i BackerSkeie

Trine Silje Nygård begynte 16. april som ny partner i BackerSkeie. Trine Silje har over 20 års erfaring fra ledelse, prosjektledelse, oppbygging av ny virksomhet og ledelsesrådgivning fra Metier, KPMG og Deloitte for klienter i både offentlig og privat sektor. Særlig helsesektoren, prosjektorienterte virksomheter, profesjonelle tjenester og fornybarsektoren har vært fokusområder de senere år.