Hvordan lykkes med digitaliseringsprosesser?

15. mai 2018Skrevet av: BackerSkeie

Forskning fra Harvard viser at svært mange selskaper ikke lykkes med sine digitaliseringsprosesser. Mange ledere investerer i dag tungt i ny teknologi med forventninger om å oppnå enda bedre forretningsprosesser og resultater, men hvordan kan de best lykkes?

Utfordringen er at de teknologiske investeringene ofte ikke gir stor nok avkastning på kort sikt. Det er derfor viktig å ha et mer langsiktig perspektiv når det investeres i digitalisering og nye plattformer.

Foruten tidsperspektivet har forskere fra Harvard kommet frem til flere årsaker på hvorfor digitaliseringsprosesser feiler, og dermed hvilke fallgruver du bør unngå for å lykkes.

Senk forventningene

Digitalisering vurderes av mange ledere som redningen eller som løsningen når forretningen går dårlig. Ved for høye forventninger er det en risiko for at digitalisering tillegges en større effekt enn hva som er realistisk. Det er tross alt ekstremt mange faktorer som påvirker selskapets suksess. Med andre ord kan man ikke forvente at digitalisering alene skal innebære bedret resultat for selskapet.

Implementering

Digitalisering er en fortløpende prosess som ofte innebærer å endre deler av forretningsmodellen slik at den er forenelig med de nye digitaliseringsprosessene. Digitalisering vil også innebære fundamentale investeringer i kompetanse, infrastruktur og ofte endring av nåværende systemer og plattformer. I forlengelsen av slike investeringer så må implementeringen følges tett opp av toppledelsen for at investeringene skal lykkes.

Forståelse av teknologien og markedet

En viktig forutsetning for at investeringer i ny teknologi skal gi utbytte er at lederne faktisk forstår funksjonene til teknologien og ikke minst hvordan vil og kan det påvirke produktet/tjenesten. For å kunne få til dette er det helt avgjørende med riktig kompetanse både i ledergruppen og i styrerommet. Lederen bør også tenke over om markedet faktisk er klart for en slik endring, om endringene er godt forankret i selskapets strategi og forretningsprosesser. Først når disse punktene er på plass, bør man se på investeringene som skal gjøres.

Les mer om studien fra HBR her.

 

Om BackerSkeie

BackerSkeie Executive Search er et ledende selskap i Norge innen Executive Search med lang erfaring fra rekruttering av fremragende ledere til norske og internasjonale selskaper. Har du en utfordring i din ledergruppe, eller behov for lederrekruttering? Ta kontakt med en av våre erfarne rådgivere for en samtale om hvordan vi kan hjelpe deg.

Ansvarlig rådgiver

employee_img

Knut Ole Tande

Managing partner og lead industri

employee_img

Trygve Langholm

Partner og lead IT, telekom og media

Se flere artikler

Se alle artikler

Den forretningsorienterte HR-direktøren – en mangelvare i norske virksomheter

Rammene for strategisk HR ble utviklet så tidlig som på 80-tallet, men fremdeles er HR primært en administrativ funksjon i de fleste norske bedrifter. De få selskapene som, ved å rekruttere topptalenter til funksjonen, har løftet HR opp og frem har oppnådd svært gode resultater.

Topplederwebinar «Krisetid er endringstid»

Nylig avholdt BackerSkeie sitt tredje topplederwebinar i serien «Ledelse under Covid 19-krisen», hvor Monica Ødegaard, Managing Partner i PA Consulting, var invitert for å gi oss et bilde på hvordan krisetid også kan være en god tid for endring.

Slik finner du topplederne med den rette motivasjonen for stillingen

Riktig motivasjon er kanskje den aller viktigste forutsetningen for at en ny toppleder lykkes i jobben. Men hvordan kan du forsikre deg om at en lederkandidats motivasjon er ærlig og troverdig?