Hvordan lykkes med digitaliseringsprosesser?

15. mai 2018Skrevet av: BackerSkeie

Forskning fra Harvard viser at svært mange selskaper ikke lykkes med sine digitaliseringsprosesser. Mange ledere investerer i dag tungt i ny teknologi med forventninger om å oppnå enda bedre forretningsprosesser og resultater, men hvordan kan de best lykkes?

Utfordringen er at de teknologiske investeringene ofte ikke gir stor nok avkastning på kort sikt. Det er derfor viktig å ha et mer langsiktig perspektiv når det investeres i digitalisering og nye plattformer.

Foruten tidsperspektivet har forskere fra Harvard kommet frem til flere årsaker på hvorfor digitaliseringsprosesser feiler, og dermed hvilke fallgruver du bør unngå for å lykkes.

Senk forventningene

Digitalisering vurderes av mange ledere som redningen eller som løsningen når forretningen går dårlig. Ved for høye forventninger er det en risiko for at digitalisering tillegges en større effekt enn hva som er realistisk. Det er tross alt ekstremt mange faktorer som påvirker selskapets suksess. Med andre ord kan man ikke forvente at digitalisering alene skal innebære bedret resultat for selskapet.

Implementering

Digitalisering er en fortløpende prosess som ofte innebærer å endre deler av forretningsmodellen slik at den er forenelig med de nye digitaliseringsprosessene. Digitalisering vil også innebære fundamentale investeringer i kompetanse, infrastruktur og ofte endring av nåværende systemer og plattformer. I forlengelsen av slike investeringer så må implementeringen følges tett opp av toppledelsen for at investeringene skal lykkes.

Forståelse av teknologien og markedet

En viktig forutsetning for at investeringer i ny teknologi skal gi utbytte er at lederne faktisk forstår funksjonene til teknologien og ikke minst hvordan vil og kan det påvirke produktet/tjenesten. For å kunne få til dette er det helt avgjørende med riktig kompetanse både i ledergruppen og i styrerommet. Lederen bør også tenke over om markedet faktisk er klart for en slik endring, om endringene er godt forankret i selskapets strategi og forretningsprosesser. Først når disse punktene er på plass, bør man se på investeringene som skal gjøres.

Les mer om studien fra HBR her.

 

Om BackerSkeie

BackerSkeie Executive Search er et ledende selskap i Norge innen Executive Search med lang erfaring fra rekruttering av fremragende ledere til norske og internasjonale selskaper. Har du en utfordring i din ledergruppe, eller behov for lederrekruttering? Ta kontakt med en av våre erfarne rådgivere for en samtale om hvordan vi kan hjelpe deg.

Ansvarlig rådgiver

Knut Ole Tande

Managing partner og lead digitalisering og IT

Trygve Langholm

Partner og lead IT, telekom og media

Lederinnsikt

Se alle artikler

Et komplisert interessentbilde er utvilsomt krevende – men bør også være motiverende

Konsernsjef i Avinor, Abraham Foss, mener at det å sette, konkretisere og følge opp entydige mål kan være noe vanskeligere for offentlige virksomheter enn for private. Men nettopp dette fragmenterte målbildet er en motivator for de rette kandidatene til lederstillinger i offentlig sektor.

Familieeide virksomheter sikrer strategisk viktig kompetanse gjennom nye styremedlemmer

Stadig flere familieeide selskaper henter inn eksterne styremedlemmer for å bistå med å definere og realisere organisasjonens strategi, retning og styringsmodell. Sigurd Haavik i Oslo Family Office mener rollen som styremedlem i familieeide virksomheter krever noe utover faglig kompetanse og erfaring. Det krever empati og gode rådgivende ferdigheter.

Hva skjer hvis vår CEO ikke er tilgjengelig i morgen?

Den erfarne styrelederen John Andersen jr. understreker viktigheten av at styret har et godt svar på hva som skjer – både midlertidig og på lang sikt – dersom en ny CEO av en eller annen grunn må på plass.