Samspill i toppledergruppen er viktigere enn noen gang

20. juni 2018Skrevet av: BackerSkeie

Effektivt samarbeid mellom mennesker internt og eksternt i en organisasjon er viktigere enn noen gang – og en forutsetning for suksess.

Den kjente årlige rapporten Global Human Capital Trends 2018 fra Deloitte påpeker at toppledere i større grad bør engasjere seg i kryssfunksjonelt samarbeid med andre avdelinger i organisasjonen. Les mer om hvordan din toppledergruppe kan samarbeide bedre.

I et konkurranseutsatt norsk næringsliv med hyppige teknologiske endringer og en global økonomi så regnes et godt samarbeid på tvers av ulike funksjoner som en viktig forklaring på hvorfor så mange norske selskap har suksess. Norske selskap har medarbeidere med høy kompetanse som arbeider i kulturer som fremmer uformelt samarbeid og ansvarliggjøring av ansatte. Dette er forutsetningen for samarbeid på tvers av funksjoner.

Ifølge Deloittes rapport kan vi i fremtiden forvente at langt flere organisasjoner vil tilrettelegge for et slikt kryssfunksjonelt samarbeid innad i toppledelsen. Et første steg for å oppnå et bedre samarbeid innad i toppledergruppen er for CEO å se nærmere på hvordan de ulike lederne kan jobbe tettere med hverandres avdelinger.

Videre kan CEO legge til rette for flere kryssfunksjonelle prosjekter og ikke minst anerkjenne viktigheten av kryssfunksjonelt samarbeid. Dette handler også i stor grad om å utnytte ressursene i bedriften best mulig, uten at man lar avdelingstilhørigheten sette grenser.

Noe av det viktigste for å sikre økt samarbeid på tvers er likevel at lederne som sitter i toppledergruppen ser verdien av et slikt samarbeid. Her kan CEO bistå med å fremheve de positive sidene, men lederne bør oppleve at det økte samarbeidet også gir bedre resultater, både for avdelingen, men også for selskapet som helhet.

Utviklingen mot en mer dynamisk organisasjon stiller naturlig nok større krav til sammensetningen av toppledergruppen. Lederne må i større grad enn tidligere ha gode samarbeidsegenskaper og det blir således viktig at det rekrutteres inn riktige personer til gruppen, og at det rekrutteres ledere som både har ønsker om, og evner til å samarbeide.

Les hele rapporten her.

Om BackerSkeie Executive Search

Trine Silje ny partner i BackerSkeie

Trine Silje Nygård begynte 16. april som ny partner i BackerSkeie. Trine Silje har over 20 års erfaring fra ledelse, prosjektledelse, oppbygging av ny virksomhet og ledelsesrådgivning fra Metier, KPMG og Deloitte for klienter i både offentlig og privat sektor. Særlig helsesektoren, prosjektorienterte virksomheter, profesjonelle tjenester og fornybarsektoren har vært fokusområder de senere år.