Loader

Organisasjonskultur er for sjeldent tema i styrerommet

Det ser ut til å være et stort sprik i hva styrene hører om kultur og den kulturen som faktisk lever i de ulike organisasjonene. Teori og praksis viser entydig hvor viktig kulturen er for resultatene i en organisasjon.

En studie INSEAD nylig har gjennomført hos 450 styremedlemmer og toppledere viser at en tredjedel av styrerommene sjelden eller aldri har organisasjonskultur som et tema. Kun en femtedel opplyser at organisasjonskultur er et viktig tema for styret.

Dette er paradoksalt når alle vet viktigheten av god organisasjonskultur for at omstillinger og strategier skal fungere. «Culture Eats Strategi For Breakfast» er kanskje Peter Druckers mest kjente sitat – og alle ledere vet hva han mente med det. Innstilling, identitet og adferd hos hver enkelt ansatt bestemmer hvorvidt omstillinger og strategier fungerer.

Kultur er vanskelig å kvantifisere og krevende å endre. Er det derfor det sjeldent er et tema i styrene? INSEAD-rapporten bekrefter at organisasjonskultur bør settes på dagsorden oftere. Kultur er i høyeste grad strategisk og fortjener mer oppmerksomhet.

Med kjennskap til potensialet i en god organisasjonskultur så bør man klassifisere det som en risiko å ikke etablere og videreutvikle en god organisasjonskultur. I forlengelsen av en slik argumentasjon bør kanskje styret vurdere dagens prioriteringer av temaer i styremøtene. Sett av god tid i årshjulet til diskusjoner rundt dagens organisasjonskultur, og ikke minst samspillet strategi, struktur og kultur.

Les mer her

Les mer om BackerSkeies arbeid innenfor styreevaluering og styrerekruttering.

Se flere Kontakt oss
Forrige        11  Av 65        Neste