Intervju i Dagbladet

1. april 2020Skrevet av: BackerSkeie

4. mars ble partner i BackerSkeie, Line Askeland intervjuet av Dagbladet. Forskning viser at eldre i arbeidslivet ofte føler seg mer fulle av energi enn det yngre gjør.

NOVA-forskerne Tale Hellevik og Katharina Herlofson gjennomførte en analyse av data fra Den norske studien av livsløp, aldring og generasjon (NorLAG).

Ønsker å jobbe lenger

Som partner i BackerSkeie treffer Line Askeland ukentlig godt voksne kandidater.

– Funnene i studien overrasker meg ikke. Jeg treffer mange kandidater mellom 52 og 60 år som har mye mer energi og «drive» enn de yngre. De har ikke våkenetter med småbarn, bekymringer om logistikk-kabaler som henting i barnehager og aktiviteter. De som oppleves som yngre enn sin alder, er de som evner å fortsatt være nysgjerrig, lærer seg nye ting, utfordrer status quo og er lekne. Det er fortsatt mange eldre som tar kurs og oppdaterer seg, disse har en stor verdi for organisasjoner, sier Line Askeland til Dagbladet.

Hun mener trenden er klar og tydelig: Eldre ønsker å jobbe lenger og har både energi og lyst til å fortsatt bidra i samfunnet.

– Dette er generasjon «Baby Boomers», som kjennetegnes ved å være veldig pliktoppfyllende, de blir beskrevet som generelt tilfreds med å ha en meningsfylt hverdag, hvor de føler de gjør en forskjell. De ønsker å føle seg betydningsfulle, forklarer hun.

Stor lojalitetsfølelse

Askeland peker på flere fordeler for bedriftene med å ha eldre ansatte.

– De eldre er et levende stort erfaringsbasert arkiv, som kan dele av sine erfaringer. Som ikke skal brukes til å drepe innovasjon ved å si «det var bedre før», men snarere dele av erfaringen på hvordan feire nederlag med refleksjoner rundt hva kan jeg lære av disse feilene? Samtidig kan disse være gode mentorer for nye og unge ledere, skape rom for læring og være sparringpartnere i organisasjonen. De eldre har også masse energi og mye mer tid, som kan gi bedrifter stabilitet over en lengre periode, i tillegg til stor lojalitetsfølelse. Mens yngre generasjoner vil klatre karrierestigen og kanskje forlate selskapet innen to-tre år, vil denne gruppen være en «stayer», sier hun.

Som hodejeger har hun flere ganger ansatt personer på 57+, men legger ikke skjul på at det er «altfor få» over 60 som får seg ny jobb i dagens arbeidsmarked.

– Når oppdragsgiver sier de ønsker noen yngre, så er min oppgave å utfordre dette. De sier de ønsker en «up and coming» på 30 år, men samtidig ønsker de en med 20 års erfaring, det er jo paradokset. Det er her vi må sette fingeren på arbeidsgiveres ansvar. Skal vi være lenger i arbeidslivet, må alle sørge for at de får muligheten til det. Men ansvaret ligger også hos «baby boomers»-generasjonen, de må holde seg oppdaterte, være endringsagenter, holde tritt med teknologien og «stay curious», avslutter Askeland.

Les hele saken her (Betalingsmur).

BackerSkeie Executive Search er et ledende selskap i Norge innen Executive Search med lang erfaring fra rekruttering av fremragende ledere og styremedlemmer til norske og internasjonale selskaper. Ta kontakt med en av våre erfarne rådgivere for en samtale om hvordan vi kan hjelpe deg.

Lederinnsikt

Se alle artikler

Trine Silje ny partner i BackerSkeie

Trine Silje Nygård begynte 16. april som ny partner i BackerSkeie. Trine Silje har over 20 års erfaring fra ledelse, prosjektledelse, oppbygging av ny virksomhet og ledelsesrådgivning fra Metier, KPMG og Deloitte for klienter i både offentlig og privat sektor. Særlig helsesektoren, prosjektorienterte virksomheter, profesjonelle tjenester og fornybarsektoren har vært fokusområder de senere år.

– Du må omfavne generativ AI

Generativ kunstig intelligens har fanget interessen til mange i norsk næringsliv, men konserndirektør for data og teknologi i Schibsted og styreleder i NorwAI, Sven Størmer Thaulow, bekymrer seg for selskapenes evne til å implementere teknologien på en god måte.

Hva er riktig lønnsnivå i ledelsen?

Hva er konkurransedyktig lønn for konsernsjef og direktører? Det spørsmålet diskuteres i disse dager i styrer og kompensasjonsutvalg. BackerSkeie kan bistå med de relevante datapunktene.