Utdrag hentet fra Finansavisen, les hele artikkelen her (kun for abonnenter).
Lederskap er en handling, ikke en posisjon. Likevel, vi kommer ikke unna formalitetene, lederstillingene. Og akkurat nå koker ledermarkedet.
Aksjemarkedet er illustrasjon god nok. Bare i år har 67 nye selskaper gått på børs og kommet med fagre løfter om vekst. Med stort og smått omfatter Oslo Børs nå hele 350 selskaper.
Med vekst kommer oppgaver. Aldri har det vært flere lederjobber å fylle.
Det har Knut Ole Tande fått merke. Han er partner og daglig leder i BackerSkeie, der 80 prosent av oppdragene er lederrekruttering. Og det har vært et godt år for dem som jakter på hoder.
– 2021 har vært et fantastisk år for oss. Vi har hatt en vekst på 25 prosent, sier Tande.
Digital kompetanse
Pandemien har skapt store omveltninger. Mange bedrifter har måttet fremskynde planlagte omstillinger. Mange har fått mer å gjøre – økt oppdragsmengde eller høyere produksjon. Andre har opplevd det motsatte.
– Mange organisasjoner har gjennom året oppdaget at de har manglet kompetanse på en del områder. Enten fordi de skal gjennom en betydelig omstilling eller fordi de må fornye seg.
Etterspørsel etter folk som har digital kompetanse eller ESG-kompetanse er nærmest umettelig, forteller headhunteren.
Tande mener det er blitt økte krav til de som inntar hjørnekontoret.
– Lederferdigheter og lederkompetanse er blitt satt på prøve på en helt ekstrem måte i året som er gått. Det å være leder er blitt mer komplekst. Kravet til ledere på nivå en og to vil bare øke i årene som kommer, sier han.
Men det skaper også muligheter.
– Det vokser godt med tanke på nye ledere. Vi ser mange nye talenter på ledernivå to og tre i Norge. Mange bedrifter løfter frem nye ledere og slipper til talenter.
– Når vi ser en boom i antallet nye selskaper, kan de hende at enkelte kommer for lett til lederjobben?
– Det er først og fremst gode nyheter at flere får prøve seg. Vi er blitt flinkere til å slippe til talenter i Norge. Flere er bevisste på mangfold i toppledelsen og flere tør å tenke komplementerende kompetanse. Så vil nok en bieffekt være at det finnes enkeltpersoner som kan ha kommet for lett til det. Det kan skje og det skal vi være bevisst på, men det er ikke et stort problem.
Gransker seg selv
Samtidig har det vært et år for selvransakelse. Mange ledergrupper har sett seg selv i speilet og lurt på om de egentlig kan nok.
– Vi får stadig oftere oppdrag med å gjøre en full gjennomgang av ledelsen for å se hvilken kompetanse de har og hva de mangler. En såkalt «management audit». Vi gjør også det samme på styrer.
Klikk her for å lese mer om vår tjeneste «management audit».
– Vi så i starten av pandemien at de selskapene som hadde gode ledergrupper, og et tett samarbeid mellom ledelsen og styret, kom seg enklere gjennom omveltningene.
Partneren i BackerSkeie har gjennom året som er gått fått oppleve hvordan landegrensene er blitt visket ut for hodejegere.
– Vi opplever oftere å få oppdrag som går på tvers av landegrensene. Dette er en ny trend for oss. Mobiliteten er blitt høyere, da mange kan kombinere det å jobbe digitalt med reising, sier han.
Samtidig vil ikke Tande bli sitert på at alle kun opplever boom. Det er også ledere som har stått i bresjen for virksomheter som har måttet nedskalere, nedbemanne eller innstille.
Og enkelt har rett og slett mistet jobben.
– Vi må ikke glemme at pandemien også har skapt en ekstremt usikker situasjon for mange.
Mot 2022
Headhunteren fra BackerSkeie ser at ESG-trenden blir en av de store utfordringene i det nye året.
– Vi har en hel generasjon med selskaper som skal levere på ekstremt høye forventninger. De har kommet med veldig høye ambisjoner, og her kan det komme overraskelser. En del vil nok måtte realitetsorientere seg litt utover i 2022. Det er lansert mange gode ideer, men det er nok ikke alle som kommer i mål, sier Tande.
– Greier du å skaffe nok folk til alle disse vekstbedriftene?
– Jeg er redd svaret på det spørsmålet er nei. Jeg tror ikke den kompetansen er tilgjengelig i Norge i 2022.
– Flere jobber gir flere muligheter. Hva bør ledere som vil få fart på karrieren gjøre for å ta det neste steget?
– Det eldste rådet er fortsatt det beste: Gjør en fantastisk jobb der du er.
Det neste rådet går ut på å bli lagt merke til. Men ikke helt som i gamle dager, der det kunne handle om å fremme sin egen person. I dag har synlighet også en strategisk betydning. Det har en funksjon ved at det kan bidra til å få med seg resten av organisasjonen.
– Særlig yngre arbeidstakere er ofte opptatt av og stolte over å ha en leder som er synlige i mange kanaler. De vil gjerne ha en leder som får eksponering og som bruker den posisjonen til å ytre seg, sier Tande.
Det siste rådet er en gammel kjenning.
– Nettverk er fortsatt viktig. Dyrk det!