Er du sikker på at bonusmodellen i ditt selskap ikke er penger ut vinduet?
Partner i BackerSkeie, Line Askeland, erfarer at bonus er et omstridt tema i mange bransjer.
«Våren og forsommeren er gjerne tid for utbetaling av bonuser, og diskusjoner rundt bonusordninger er for mange et sikkert vårtegn. Her er det ingen fasit, men forutsigbarhet og at den oppleves rettferdig er essensielt. En ting som er sikkert, er at kommunikasjonen av bonusen er viktig for at den skal ha god effekt. Penger på konto er ikke nok. Det er viktig at de ansatte ser hvordan deres innsats har bidratt til verdiskapning for selskapet,» sier Askeland.
Motivasjon som fungerer
Professor i adferdsøkonomi og psykologi ved Duke University, Dan Ariely, har uttalt at penger er det som får de ansatte inn døra, men at de ikke går den ekstra mila på jobb for penger. Ariely mener i stedet det er den indre motivasjonen som gir økt produktivitet. Ifølge Ariely er tiltak som øker den indre motivasjonen, som økt tillit til de ansatte, at de ser resultatene av eget arbeid og at de får utfordringer, viktigere enn penger.
Revurder bonusordningene
Ariely har utført en rekke tester av forskjellige måter å motivere mennesker på. Pengeutbetalinger viste seg i hans eksperimenter å ha lavest og kortest effekt på produktiviteten. Dagen etter utbetaling var folk som fikk bonus faktisk 13 prosent mindre produktive enn dem som ikke fikk dette. Til sammenligning viste hans tester at de som mottok en pizzakupong eller en takkehilsen fra sin leder hadde betraktelig økt produktivitet.
«En riktig bonusordning premierer de riktige tingene. Dersom man skal revurdere bonusordningene bør fokuset ligge i å se på hvordan bonusordningen gir insentiver, gir den de rette insentivene vil den også kunne skape de ønskede resultatene. Det er også viktig at bonusordningen gir den ansatte en anerkjennelse av det gode arbeidet som er gjort» sier Askeland videre.
Vis frem den ansattes bidrag
I et av Arielys eksperimenter ba han deltakerne om å bygge Legofigurer. Eksperimentet viste at deltagerne bygde flere Legofigurer når de følte at det bidro, enn når det opplevdes å ha mindre mening. En bonusordning bør ifølge Askeland legges frem på en slik måte at den enkelte medarbeider ser sin rolle og resultatbidrag.
«Det er viktig å ha en bonusordning som gjør at den ansatte klart og tydelig får en forståelse av sitt positive bidrag for virksomheten. Minst like viktig er det at man også i hverdagen sikrer at den ansatte får forståelse i hva han eller hun faktisk bidrar til. Mitt klare inntrykk er at mange selskaper har et forbedringspotensial her,» avslutter Askeland.
Om BackerSkeie
BackerSkeie Executive Search er et ledende selskap i Norge innen Executive Search med lang erfaring fra rekruttering av fremragende ledere til norske og internasjonale selskaper. Har du en utfordring i din ledergruppe, eller behov for lederrekruttering? Ta kontakt med en av våre erfarne rådgivere for en samtale om hvordan vi kan hjelpe deg.