Rolf Kåre Nilsen

Rolf Kåre Nilsen

Partner og lead consumer og retail

Rolf Kåre Nilsen

Partner og lead consumer og retail

Rolf Kåre Nilsen er partner og har over 25 års erfaring med executive search.

Han leder BackerSkeies team innenfor consumer og retail, og bistår i tillegg klienter innen områdene finans, offentlig sektor og industri med både executive search, management assessments og styrerådgivning. Rolf Kåre er i dag en pålitelig og solid rådgiver for en rekke store norske selskaper og deres toppledere.

Hvis du innser at ingen bransjer, selskaper eller stillinger er like, vil du forstå verdien av gode og grundige rekrutteringsprosesser som helt avgjørende for å lykkes.

Rolf Kåre har selv lang lederfaring både som mellom- og toppleder hos en ledende leverandør til bygg- og anleggsindustrien, som administrerende direktør i norsk og internasjonalt orientert selskap i teknologisektoren og som Managing partner i anerkjent konsulentselskap. Han har også erfaring fra å lede nominasjonskomiteer i børsnoterte selskaper.

Rolf Kåre er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole (NHH).

Lederinnsikt fra Rolf Kåre Nilsen

Er styret en verdifull drivkraft for selskapet?

Behovet for å evaluere styrets arbeid og rolle kan trigges av en rekke ulike faktorer. For å sikre et velfungerende styre, som evner å lede selskapet mot deres definerte mål, må man våge å belyse forbedringsområder og potensielt underliggende konflikter. Da Ellen Seip tok over som styreleder i Vinmonopolet opplevde hun et behov for å gjøre en grundig og profesjonell evaluering av styret.

Den forretningsorienterte HR-direktøren – en mangelvare i norske virksomheter

Rammene for strategisk HR ble utviklet så tidlig som på 80-tallet, men fremdeles er HR primært en administrativ funksjon i de fleste norske bedrifter. De få selskapene som, ved å rekruttere topptalenter til funksjonen, har løftet HR opp og frem har oppnådd svært gode resultater.

Unngå at drømmekandidaten glipper

I en periode preget av stor usikkerhet er nøkkelen til effektiv integrering av nye toppledere et godt onboarding-program med god kommunikasjon og tett dialog rundt den aktuelle situasjonen i selskapet.