Økt satsing på digitale hoder

20. mai 2019Skrevet av: BackerSkeie

I en verden i rask endring, og med enorme teknologiske muligheter, blir det stadig mer krevende å få tak i riktig digital kompetanse.

Etterspørselen etter digitale ledere er større enn noen gang. Selskapene som vil være i forkant og tør å ta risiko, er de som vinner, ifølge Line Askeland, Partner og leder for digitalisering hos BackerSkeie.

– Det å finne ledere som støtter den digitale transformasjonen selskapene må gjennom for å holde seg konkurransedyktige, er helt essensielt. Vår oppgave er å identifisere lederne med den læreviljen og forståelsen som skal til for å oppnå suksess, sier Askeland.

En undersøkelse lagt frem på Finansnæringens digitaliseringskonferanse viser at over 75 prosent mener digital kunnskap er viktigere enn kunnskap om egen bransje. Samtidig er det en stor mangel på denne kompetansen, og i dag regnes det at det mangler rundt 6000 digitale hoder i Norge.

– For å sette fart og bli med på digitaliseringsløpet er det stort behov for folk med teknologibakgrunn i lederposisjoner og i styrene. Det er ikke bare de som skal utvikle tjenestene som må ha digital kompetanse, men også de som skal lede transformasjonen, sier Askeland.

Kompetanse på kunstig intelligens

Ifølge PWCs Global CEO survey for 2019 tror nærmere to av tre toppledere at kunstig intelligens blir en større revolusjon enn internett. Samtidig svarer tilsvarende mange at det er blitt vanskeligere å få tak i rett kompetanse.

– Vi satser tungt for å være best på å rekruttere de digitale lederne og er opptatt av at digitale hoder ikke bare trengs lenger ned i organisasjonen, men må også være tilstede i ledelsen og i styrerommene. Kandidater med kompetanse på kunstig intelligens er svært attraktive i dagens arbeidsmarked, sier Askeland.

Må tenke nytt

Et selskap trenger ledere som forstår at digitalisering og automatisering øker både effektiviteten, lønnsomheten og kundetilfredsheten. Det handler ikke om å nedbemanne, men å se at frigjort tid kan føre til at medarbeiderne kan få nye og mer spennende oppgaver.

– Prosessene som endres går på tvers av alle avdelinger, derfor må det også samarbeides på tvers av virksomheten. Du må forstå næringskjeden, og at digital modenhet vil gi stor verdi ut i markedet. Det handler om å bygge på egen kompetanse, og å ha vilje til å sette seg i førersetet, sier Askeland.